Matila C. Ghyka


Zlaté číslo (2008) – Recenze


Od nepaměti přitahuje laiky i odborníky matematický fenomén

zvaný zlatý řez. V praxi2008  se jedná o dokonalý poměr, který vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. Vyjádřitelný číselně pak odpovídá přibližně hodnotě 1,618. Nejdivnější na něm je, že se s ním můžeme setkat prakticky všude: od živé přírody přes umění až po technickou analýzu pohybu cen akcií na burze. Je to číslo záhadné a magicky přitažlivé. Právě intelektuálnímu dobrodružství, které můžeme zažít při zkoumání původu a osudu zlatého řezu a zlatého čísla, je věnována kniha rumunského autora Matyly C. Ghyky (1881-1965), kterou loni  [2008] vydalo nakladatelství Argo [ ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán].

"Chtěl jsem ukázat, že dva směrodatné pojmy, číslo a láska, z nichž vzešly tři obří květy, západní geometrie (a matematika), řecké i gotické umění a křesťanství, už dospěly do ryzího stavu, staly se ohniskem světla a tím, co jsem nazval Pythagorova pochodeň," cituje přebal knihy svého autora. Vyvolává tak očekávání, že budeme mít co do činění s knihou snažící se překlenout nejen tisíciletí, ale i značné oblasti lidského vědění.

Očekávání ještě zesílí, pokud jen letmo zabrousíme do autorova životopisu. Zjistíme, že pocházel z území dnešní Moldávie. Část svého života věnoval diplomatickým službám, byl námořním důstojníkem, spisovatelem a historikem. Před druhou světovou válkou pobýval jako velvyslanec ve Velké Británii, po nástupu komunistického režimu v Rumunsku emigroval a stal se profesorem estetiky v USA.

Samotná kniha pojednává skutečně celé téma v plné šíři, byť na relativně malé ploše 400 stran. Rozdělena na dva relativně samostatné díly (I. Rytmy a II. Obřady) prochází cestu duše od pythagorejského učení o číslu přes božskou úměru a středomořskou architekturu až po zednáře, Henryho Bergsona a mystické iniciace.
Čtenář si tak může při procházce Zlatým číslem připadat jako postava z Foucaultova kyvadla Umberta Eka. Ghyka totiž razantně a s velkým přehledem neustále čtenáři předkládá, jak je lehké vychýlení z absolutní symetrie pozoruhodně přítomno ve všech možných aspektech světa. Jeho na matematických základech budovaná mystická estetika působí impozantně. Podobně jako ve Foucaultově kyvadle však v kritickém čtenáři hlodá otázka, kolik z toho, co Ghyka předkládá, je skutečně pravda a kolik je výsledkem nadinterpretace.
České vydání knihy rumunského myslitele Matyly C. Ghyky Zlaté číslo je tak počinem velice dvojznačným. První vydání této knihy pochází z roku 1931, a tak řada poznatků, které v knize nacházíme, si nese pečeť doby a mnohdy je překonána objevy novějšími. Navíc šíře výkladu, kterou Ghyka nabízí čtenáři, je natolik rozsáhlá, že dnes působí až nevěrohodně, a vykazuje dokonce věcné chyby. Příkladem často skloňovaným je podíl principu zlatého řezu na výstavbě egyptských pyramid – tato hypotéza je totiž celkem přesvědčivě vyvrácena, jak správně upozorňuje překladatel. A tak by se dalo pokračovat.
Jenže... Pokud bychom četli Ghykovu knihu pozitivistickýma očima, museli bychom ji zcela odepsat. Přitom bychom ale přehlédli spodní nit Ghykova snažení, totiž snahu pochopit složité předivo vztahů mezi tak abstraktními věcmi, jako jsou číslo, poměr a rytmus na straně jedné a krása a láska na straně druhé. Právě v interpretacích vztahu mezi těmito dvěma světy ukazuje Ghyka svou sílu.
Navíc Ghyka se neomezuje pouze na obecné úvahy, ale vydává se do řady oblastí umění, včetně poezie, aby na příkladech klasických děl prokázal estetický účinek vyvolaný právě rytmy, poměry a harmoniemi, aby odkryl hlubší struktury estetického vjemu, které překvapivě ukazují k matematickým zákonitostem. V tomto ohledu Ghyka anticipuje práce matematicky orientované literární teorie, která byla velice silná právě v Rumunsku druhé poloviny 20. století a která přinesla celou řadu zajímavých výsledků. Je velká škoda, že základní shrnutí jejich teorií v knize Solomona Marcuse Poetica matematică (u nás snáze dostupné v německém překladu Mathematische Poetik) není stále přeloženo do českého jazyka.
Žijeme v době čísel, která ztratila poměr. Číslo dnes slouží hlavně jako identifikátor: pořadník, daňové identifikační číslo, telefonní číslo. Čísla se stávají náhražkou za vlastní jména a přispívají tak k atomizaci světa, ačkoli jej kdysi harmonicky propojovala.
Ghykova kniha tak dnes ze všeho nejvíc připomíná krásný, zlatý sen o tom, že svět je utkán z předem připraveného vzoru. Ti, co mají raději střízlivý pohled na realitu, sáhnou zřejmě po jiné knize. Ostatně samotné Argo jim šalamounsky právě jednu nabízí: Zlatý řez od Maria Livia, který se snaží mnohé mýty kolem zlatého řezu odstranit. Nicméně myslím, že nejlepší je číst knihy obě a snít i Ghykův zlatý sen. Protože, jak věděl již starý Shakespeare, jsme utkáni z téže látky jako naše sny...

                                                                                                                                     Josef Šlerka

Křest Zlatého čísla

28.03.2009 Jindřiška Kodíčková (Literatura)

Kniha Zlatý řez v evropské historii aneb Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace oficiálně vstoupila do knižního života. Šťastnou cestu ke čtenářům jí popřáli překladatelka Danuše Navrátilová a zástupci nakladatelství ARGO a DOKOŘÁN


Co je zlaté číslo?

Matila Ghyka v roce 1927 poznamenal: "Jak v případě zvířat tak i rostlin se zdá, že existuje upřednostňování pětiúhelníkové symetrie, symetrie jasně související se zlatým řezem, symetrie, jež je neznámá ve světě neživé hmoty."

Matila Ghyka interpretoval zlaté číslo jako základní tajemství vesmíru a předpokládal, že toto číslo je zakořeněné v lidské bytosti a obecně v živé hmotě, která dokazuje své upřednostňování pro poměry dané tímto číslem různými způsoby. Z estetického hlediska lidé zvláštním způsobem upřednostňují poměry zlatého čísla před jakýmikoliv jinými poměry. I když tvrdí, že zlaté číslo lze najít ve všech projevech živé hmoty, své analýzy koncentruje na jejich užití v uměleckých dílech a jen zběžně připomíná jiné podobné projevy, např. nezbytnost "komodulace" v hudbě.

Kdo je Matila Ghyka (Iasy, 1881 – Londýn, 1965)?

Rumunský námořní důstojník, diplomat, estetik, spisovatel, matematik, inženýr a historik. Po matce potomek bojarského rodu Ghica (jeho pradědečkem byl Grigore V. Ghyka, poslední moldavský panovník před sjednocením rumunských knížectví) se věnoval mnoha aktivitám, např vojenské, diplomatické či pedagogické, přesto se však Matila Ghyka do dějin zapsal především svými estetickými pracemi. Jedna z nich, Estetika poměrů v přírodě a umění, vyšla v roce 1927, kdy byl diplomatem v Paříži. Po více jak osmi letech, v roce 1935, kdy byl jmenován zplnomocněným ministrem ve Švédsku, ji následovala jeho nejdůležitější práce, Zlatý řez v evropské historii aneb Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace s předmluvou Paula Valéryho https://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=8700

Pokračoval ve svých studiích estetiky i v době, kdy byl profesorem v USA. Jeho teorie přímo ovlivnily některé dobové umělce, jako např. Salvadora Dalího nebo architekta Le Corbusiera. Tímto způsobem vypočítal Ghyka pro Dalího obraz Leda atomica poměry pětiúhelníku, v němž je zachycená hlavní figura obrazu. V obrazu Madona z Port Lligat vytvořeného v roce 1949 respektuje Dalí přesnou geometrickou stavbu. Postava Madony je vložená do trojúhelníku posazeného na obdélník tvořený svatostánkem. Všechny geometrické formy respektují Ghykovy estetické teorie. Rovněž v případě stavby Sekretariátu Spojených národů v New Yorku projektované Le Corbusierem se poměr mezi výškou a šířkou budovy s 39 patry těsně blíží zlatému číslu 1,618 uvedeném Ghykou. Zlaté poměry byly využity Le Corbusierem i v projektu poutní kaple Notre Dame du Haut v Ronchamp.

Křest knihy Matila C. Ghyky Zlatý řez v evropské historii aneb Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace se uskutečnil 25. března v 18.30 v Prvním podzemním antikvariátu, který najdete v Hybernské ulici 22, Praha 1


                                                       Zdroj: Rumunský kulturní institut a www.podzemni-antikvariat.cz
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky