Matila C. Ghyka
Od nepaměti přitahuje laiky i odborníky matematický fenomén
zvaný zlatý řez. V praxi2008 se jedná o dokonalý poměr, který vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. Vyjádřitelný číselně pak odpovídá přibližně hodnotě 1,618. Nejdivnější na něm je, že se s ním můžeme setkat prakticky všude: od živé přírody přes umění až po technickou analýzu pohybu cen akcií na burze. Je to číslo záhadné a magicky přitažlivé. Právě intelektuálnímu dobrodružství, které můžeme zažít při zkoumání původu a osudu zlatého řezu a zlatého čísla, je věnována kniha rumunského autora Matyly C. Ghyky (1881-1965), kterou loni [2008] vydalo nakladatelství Argo [ ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán].
"Chtěl jsem ukázat, že dva směrodatné pojmy, číslo a láska, z nichž vzešly tři obří květy, západní geometrie (a matematika), řecké i gotické umění a křesťanství, už dospěly do ryzího stavu, staly se ohniskem světla a tím, co jsem nazval Pythagorova pochodeň," cituje přebal knihy svého autora. Vyvolává tak očekávání, že budeme mít co do činění s knihou snažící se překlenout nejen tisíciletí, ale i značné oblasti lidského vědění.
Očekávání ještě zesílí, pokud jen letmo zabrousíme do autorova životopisu. Zjistíme, že pocházel z území dnešní Moldávie. Část svého života věnoval diplomatickým službám, byl námořním důstojníkem, spisovatelem a historikem. Před druhou světovou válkou pobýval jako velvyslanec ve Velké Británii, po nástupu komunistického režimu v Rumunsku emigroval a stal se profesorem estetiky v USA.
Samotná kniha pojednává skutečně celé téma v plné šíři, byť na relativně
malé ploše 400 stran. Rozdělena na dva relativně samostatné díly (I.
Rytmy a II. Obřady) prochází cestu duše od pythagorejského učení o číslu
přes božskou úměru a středomořskou architekturu až po zednáře, Henryho
Bergsona a mystické iniciace.
Čtenář si tak může při procházce Zlatým číslem připadat jako postava z Foucaultova kyvadla
Umberta Eka. Ghyka totiž razantně a s velkým přehledem neustále čtenáři
předkládá, jak je lehké vychýlení z absolutní symetrie pozoruhodně
přítomno ve všech možných aspektech světa. Jeho na matematických
základech budovaná mystická estetika působí impozantně. Podobně jako ve Foucaultově kyvadle
však v kritickém čtenáři hlodá otázka, kolik z toho, co Ghyka
předkládá, je skutečně pravda a kolik je výsledkem nadinterpretace.
České vydání knihy rumunského myslitele Matyly C. Ghyky Zlaté číslo
je tak počinem velice dvojznačným. První vydání této knihy pochází
z roku 1931, a tak řada poznatků, které v knize nacházíme, si nese pečeť
doby a mnohdy je překonána objevy novějšími. Navíc šíře výkladu, kterou
Ghyka nabízí čtenáři, je natolik rozsáhlá, že dnes působí až
nevěrohodně, a vykazuje dokonce věcné chyby. Příkladem často skloňovaným
je podíl principu zlatého řezu na výstavbě egyptských pyramid – tato
hypotéza je totiž celkem přesvědčivě vyvrácena, jak správně upozorňuje
překladatel. A tak by se dalo pokračovat.
Jenže... Pokud bychom četli Ghykovu knihu pozitivistickýma očima, museli
bychom ji zcela odepsat. Přitom bychom ale přehlédli spodní nit Ghykova
snažení, totiž snahu pochopit složité předivo vztahů mezi tak
abstraktními věcmi, jako jsou číslo, poměr a rytmus na straně jedné a
krása a láska na straně druhé. Právě v interpretacích vztahu mezi těmito
dvěma světy ukazuje Ghyka svou sílu.
Navíc Ghyka se neomezuje pouze na obecné úvahy, ale vydává se do řady
oblastí umění, včetně poezie, aby na příkladech klasických děl prokázal
estetický účinek vyvolaný právě rytmy, poměry a harmoniemi, aby odkryl
hlubší struktury estetického vjemu, které překvapivě ukazují
k matematickým zákonitostem. V tomto ohledu Ghyka anticipuje práce
matematicky orientované literární teorie, která byla velice silná právě
v Rumunsku druhé poloviny 20. století a která přinesla celou řadu
zajímavých výsledků. Je velká škoda, že základní shrnutí jejich teorií
v knize Solomona Marcuse Poetica matematică (u nás snáze dostupné v německém překladu Mathematische Poetik) není stále přeloženo do českého jazyka.
Žijeme v době čísel, která ztratila poměr. Číslo dnes slouží hlavně jako
identifikátor: pořadník, daňové identifikační číslo, telefonní číslo.
Čísla se stávají náhražkou za vlastní jména a přispívají tak k atomizaci
světa, ačkoli jej kdysi harmonicky propojovala.
Ghykova kniha tak dnes ze všeho nejvíc připomíná krásný, zlatý sen
o tom, že svět je utkán z předem připraveného vzoru. Ti, co mají raději
střízlivý pohled na realitu, sáhnou zřejmě po jiné knize. Ostatně
samotné Argo jim šalamounsky právě jednu nabízí: Zlatý řez od
Maria Livia, který se snaží mnohé mýty kolem zlatého řezu odstranit.
Nicméně myslím, že nejlepší je číst knihy obě a snít i Ghykův zlatý sen.
Protože, jak věděl již starý Shakespeare, jsme utkáni z téže látky jako
naše sny...
Josef Šlerka
Křest Zlatého čísla
28.03.2009 Jindřiška Kodíčková (Literatura)
Kniha Zlatý řez v evropské historii aneb Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace oficiálně vstoupila do knižního života. Šťastnou cestu ke čtenářům jí popřáli překladatelka Danuše Navrátilová a zástupci nakladatelství ARGO a DOKOŘÁN
Matila Ghyka v roce 1927 poznamenal: "Jak
v případě zvířat tak i rostlin se zdá, že existuje upřednostňování
pětiúhelníkové symetrie, symetrie jasně související se zlatým řezem,
symetrie, jež je neznámá ve světě neživé hmoty."
Matila Ghyka interpretoval zlaté číslo jako
základní tajemství vesmíru a předpokládal, že toto číslo je zakořeněné v
lidské bytosti a obecně v živé hmotě, která dokazuje své
upřednostňování pro poměry dané tímto číslem různými způsoby. Z
estetického hlediska lidé zvláštním způsobem upřednostňují poměry
zlatého čísla před jakýmikoliv jinými poměry. I když tvrdí, že zlaté
číslo lze najít ve všech projevech živé hmoty, své analýzy koncentruje
na jejich užití v uměleckých dílech a jen zběžně připomíná jiné podobné
projevy, např. nezbytnost "komodulace" v hudbě.
Kdo je Matila Ghyka (Iasy, 1881 – Londýn, 1965)?
Rumunský námořní důstojník, diplomat, estetik, spisovatel, matematik, inženýr a historik. Po
matce potomek bojarského rodu Ghica (jeho pradědečkem byl Grigore V.
Ghyka, poslední moldavský panovník před sjednocením rumunských
knížectví) se věnoval mnoha aktivitám, např vojenské, diplomatické či
pedagogické, přesto se však Matila Ghyka do dějin zapsal především svými
estetickými pracemi. Jedna z nich, Estetika poměrů v přírodě a umění,
vyšla v roce 1927, kdy byl diplomatem v Paříži. Po více jak osmi
letech, v roce 1935, kdy byl jmenován zplnomocněným ministrem ve
Švédsku, ji následovala jeho nejdůležitější práce, Zlatý řez v evropské historii aneb Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace s předmluvou Paula Valéryho https://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=8700
Pokračoval
ve svých studiích estetiky i v době, kdy byl profesorem v USA. Jeho
teorie přímo ovlivnily některé dobové umělce, jako např. Salvadora
Dalího nebo architekta Le Corbusiera. Tímto způsobem vypočítal Ghyka pro
Dalího obraz Leda atomica poměry pětiúhelníku, v němž je zachycená hlavní figura obrazu. V obrazu Madona z Port Lligat
vytvořeného v roce 1949 respektuje Dalí přesnou geometrickou stavbu.
Postava Madony je vložená do trojúhelníku posazeného na obdélník tvořený
svatostánkem. Všechny geometrické formy respektují Ghykovy estetické
teorie. Rovněž v případě stavby Sekretariátu Spojených národů v New Yorku
projektované Le Corbusierem se poměr mezi výškou a šířkou budovy s 39
patry těsně blíží zlatému číslu 1,618 uvedeném Ghykou. Zlaté poměry byly
využity Le Corbusierem i v projektu poutní kaple Notre Dame du Haut v Ronchamp.
Křest knihy Matila C. Ghyky Zlatý řez v evropské historii aneb Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace se uskutečnil 25. března v 18.30 v Prvním podzemním antikvariátu, který najdete v Hybernské ulici 22, Praha 1